maandag 2 april 2012

Zondag in Mali

Lieve mensen, Gistermorgen ging ik zoals ik gewoon ben naar een Malineese kerkdienst in de wijk Magnambougou hier in Bamako. Ik was samen met Mariam (zie foto)een jonge Malineese dokter die sinds enige maanden christen is. We waren slechts 10 minuten later dan de aanvang van de dienst en normaal gesproken zijn er dan dertig mensen in de kerk. Gisteren was het echter al bijna vol en ik kon nog net een plekje voor ons vinden vlak bij een raam om toch een beetje "lucht" te hebben. Er was namelijk geen elektriciteit. Normaal gesproken zitten we met vier of heel soms vijf vrouwen op een bank maar gisteren werd er op elke bank een zesde persoon bijgevoegd. Lekker warm en gezellig zullen we maar zeggen. Het was zeer duidelijk dat de Malinese christenen in deze crises waar Mali zich in bevind samen de Heer zoeken en hun angsten, vragen maar ook lofprijzingen bij hem brengen. Er werd stevig gezongen en gedanst ondanks de dikke 40 graden en toen was de beurt aan dominee Yaya Paul. Hij kwam van de verhoging naar beneden zodat ie vlak bij de voorste mensen was en zei vervolgens dat ie niet ging preken wat hij voorbereid had. Toen opende hij de bijbel en begon de verzen uit Exodus 14:13-14 te lezen waar Mozes zegt: Wees niet bevreesd, houd stand, zie het heil van de Heere dat Hij vandaag nog voor U zal bewerken!.... De Heere zal voor u strijden, en u moet stil zijn". Vervolgens liet hij de hele gemeente hardop in eenparig gebed hierop reageren. Zo ging hij ongeveer 45 minuten door. Iedere keer las hij weer enkele bemoedigende verzen zoals 2 Kron 7:14, Jer 29: 7 en 12-13, Psalm 91 in z'n geheel en Psalm 27:1-5.Vervolgens antwoordde gemeente eenparig in gebed. Ik kan jullie zeggen het was krachtig en velen waren geraakt inclusief mijn persoontje. Dokter Mariam was ook behoorlijk emotioneel gedurende de hele dienst. Na de dienst ging ze met me mee naar huis en hebben we alle verzen nog een keer samen doorgelezen op mijn veranda bij een temperatuur van 45 graden. Het was zonder elektriciteit te donker in mijn huis.Daarna aten we samen lunch in mijn huis en babbelden over van alles en nog wat. Tja mensen het is me wat in Mali, erg verdrietig wat er allemaal in het land gebeurd.Alle steden in Het Noorden zijn afgelopen weekeinde in de handen gevallen van verschillende rebellengroepen. Duizenden mensen zijn gevlucht! In Bamako is het wel weer rustig hoor en gaat het leven z'n gangetje. Erg vervelend dat we momenteel zo'n 10 tot 12 uur per dag zonder elektriciteit zitten bij 42 graden maar ook daar valt mee te leven! Wat een gelegenheden om Gods troost en bemoediging te delen in een verscheurd land. Bidden jullie mee voor Mali?!Lieve groet, Carina

3 opmerkingen:

  1. Lieve Carina, wat een gave dienst mocht je meemaken, wat een bemoediging. En ja, ik bid mee om rust en vrede in Mali en ook voor stroom!! t Lijkt me vreselijk lastig, voor ons haast niet voor te stellen. In Christus verbonden! Liefs Geanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raar mn berichtje komt niet door... nog maar es. Wat een bemoediging die dienst, bijzonder joh! En ik bid mee voor Mali, en voor stroom, lijkt me echt vreselijk lastig zo warm en dan ook nog geen stroom... voor ons niet voor te stellen. hou vol, liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Carina, we denken aan je en bidden voor je. We hebben ook als gemeente voor je gebeden vanavond tijdens de dienst van goede vrijdag. Ik bid dat je alles uit handen kan geven en in vetrouwen achter kan laten. God zorgt!lieve groeten,
    Susan

    BeantwoordenVerwijderen