maandag 28 mei 2012

Op bezoek bij de vluchtelingen

Lieve bloglezers, Vanmiddag waren H en ik voor de tweede keer op bezoek bij een groep vluchtelingen uit het Noorden van Mali. Deze groep van 240 mensen zijn christenen die voornamelijk uit Timboektoe en dorpjes rondom Timboektoe zijn. Op 4 april kwamen ze in bussen in Bamako aan nadat ze verschrikkelijke dingen meegemaakt hadden en huis en haard achter gelaten hadden. Nadat ze eerst enkele weken opgevangen werden op het kleine terrein van " Campus Pour Christ" in Bamako zelf wonen ze nu sinds begin mei in het ruime centrum van de Katholieken net buiten Bamako, zo'n 30 minuten rijden vanaf mijn huis. Vanmiddag ontmoetten we zo'n twintig vrouwen die graag wilden haken, breien en borduren. Wij hadden alle werkmaterialen meegenomen om te breien en te borduren en ik had H speciaal meegenomen om de vrouwen te helpen met het borduren en breien want ik zelf bak daar niet zoveel van.Handig hoor om H hier te hebben!
Ik heb op een gegeven moment de gitaar erbij gepakt en de vrouwen bemoedigd met enkele liederen in het Frans en Bambara. Tja, dat is toch meer mijn ding hoor dat een paar van die breinaalden.
Vorige week hadden we een eerste ontmoeting met de vrouwen en werd het verhaal van baby Rebecca verteld. Haar moeder was hoogzwanger toen ze Timboektoe op een drafje verliet samen met een andere hoogzwangere vrouw. Net in Bamako aangekomen werden beide baby's geboren. Alleen kleine Rebecca overleefde het en de andere baby niet. Dat zijn verdrietige verhalen maar wel goed om naar te luisteren. Zie Rebecca met moeder op de foto hier.
H en ik hopen de komende weken op maandagmiddag naar de vluchtelingen toe te gaan om tijd met ze door te brengen, te handwerken en naar hun verhalen te luisteren. Daar waar we kunnen willen we ze troosten en bemoedigen. Lieve groet, Carina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten