zaterdag 25 april 2015

Hoe krijgt Christus meer gestalte in mij ?



C in CAMA staat voor Christus.
Zijn als Christus, Hoe krijgt Christus meer gestalte in mij ?  
Ik was 16 jaar toen ik na een avond van Youth for Christ koffiebar tot persoonlijk geloof kwam en bewust mijnleven in de handen van Jezus gaf.  Mijn dooptekst was Gal 2:20 “Want ik ben met Christus gekruisigd en ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij”.
Kun je wel zeggen “Christus leeft in mij” ,maar hoe is dat dan zichtbaar en merkbaar in het leven van alle dag.
Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik in eerste instantie dagelijks tijd door breng met God. Dat ik zijn Woord lees, naar hem luister en tijd in gebed doorbreng . Het is in de eerste plaats zichtbaar en duidelijk voor de Heer zelf dat Hij in mij leeft. Hij is mijn eerste getuige als het ware. Ik moet blijven in de Here, dat is voorwaarde om Christus zichtbaar in mij te laten zijn. In die dagelijkse intimiteit met Hem zo ook mijn identiteit vinden. Weten dat ik zijn geliefde dochter ben in wie Hij welbehagen heeft. 

Vandaar uit kan ik me in de wereld begeven, wetende dat Hij die in MIJ is , sterker is dan hij die in de wereld is. Dan moet ik er nog steeds wel voor kiezen om in alle  situaties die op mijn pad komen, eerlijk te zijn  en me als het ware af te vragen “ wat zou de Here Jezus doen op dit moment.’. 
In Mali, waar ik woon en werk heb ik dagelijks te maken met bedelaars die aan de deur komen, die bij de auto rondscharrelen en overal uit het niets opduiken zeg maar. Ik kan niet alle bedelaars die in Bamako rondlopen helpen en toch heb ik voor mezelf als doel gesteld om iedere bedelaar waar ik mee in contact kom een lach te laten hebben op zijn gezicht voordat ie weer verder gaat. Dit gebeurt doordat ik een praatje met hem of haar aanga of ze soms daadwerkelijk  een brood of wat geld geef. Zo probeer ik Christus te laten zien die in mij leeft.
Ook  zie ik Christus  meer en meer zichtbaar worden in de vrouwen waar ik mee werk. Neem nou Sita, Sita kwam in het Rahab centrum in december 2013 toen ze hoogzwanger was van haar derde kind. Sita leefde op straat en klopte bij ons aan voor hulp voor de bevalling..
Enkele dagen later werd de kleine Jozua geboren. Sita bleef een jaar en 2 maanden bij ons en beetje bij beetje leerden we Sita kennen.  Ze deelde haar levensverhaal en we hoorden dat Jozua inmiddels Sita haar derde kind was en Sita geen idee had waar haar eerste 2 kinderen waren.  De eerste was met de vader meegegaan op 1 jarige leeftijd en de tweede had ze bij de schoonouders van dat tweede kindje achter gelaten. Daarna heeft ze nooit meer contact gehad of gezocht met haar kinderen! Onbegrijpelijk gewoon voor ons. In deze tijd in het Rahab centrum hoorde  Sita  in de bijbel verhalen over de Here Jezus.  In het centrum woonde ze in een soort woongemeenschap waar ze gewaardeerd werd en liefde ontving. Zowel voor haar zelf als voor Jozua.  Dit alles leidde uiteindelijk tot het geweldige gebeuren dat Sita haar hart aan de Here Jezus gaf. Ik weet het moment nog heel goed .Het was oktober 2014 op een vrijdagmorgen nadat we met de groep aanwezige vrouwen een tijd van Bijbelstudie en gebed hadden gehad. Sita kwam met de kleine Jozua naar mij en een Malinees teamlid toe. Ze vertelde dat ze alles wat ze de afgelopen maanden gehoord had over Jezus  goed begrepen had en nu echt niet anders kon dan haar leven aan die Jezus geven. Ze bad zelf en vroeg in haar gebed vergeving voor het feit dat ze haar eerste 2 kinderen verwaarloosd had. In ditzelfde gebed beloofde ze de Heer dat ze voor Jozua  zal zorgen net zolang als hij haar nodig heeft, ook beleed ze hardop dat ze niet meer met andere mannen sex zou hebben tot God haar een Christen man zou geven. Wat een prachtig moment, wat een vrucht op het werk onder de vrouwen.  Ik zag en hoorde op dat moment Christus in Sita, “ Niet meer ik, maar Christus leeft in mij."
Wil je het hele fimlpje zien ? Kijk op  https://www.youtube.com/watch?v=fKmEG-o1lfM&feature=youtu.be  Lieve groet uit Nederland van Carina
  



1 opmerking:

  1. Dank je wel voor je verhaal, Carina. Groeten van Bram Stikkel (Parousia Zoetermeer)

    BeantwoordenVerwijderen