zaterdag 19 november 2016

Nieuwsflits van Carina november 2016

Kerkbanken voor Sabalibugu, Gevangenis in Kati, Bijbelverhalen in mijn straat, Gebedspunten.

Kerkbanken voor Sabalibugu

Jullie weten denk ik nog wel dat er eind maart drie mannen uit mijn thuisgemeente hier in Bamako op bezoek waren.  Adri, Arjo en Arco, oftewel: het A-team. Op Paaszondag waren ze in mijn  gemeente in de wijk Sabalibugu en vanaf die dag lag het op de mannen hun hart om de kerk te zegenen met een aantal nieuwe kerkbanken. Wel, eind oktober was het zover.
Een bedrag van 885 Euro, de opbrengst van enkele maanden verkoop van ‘Koop de Goede Hoop’, een tweedehands winkeltje in Middelharnis dat door verschillende mensen uit mijn thuisgemeente gerund wordt, werd naar Mali overgemaakt.
Tien prachtige banken met rugleuning werden gemaakt en afgeleverd in de kerk. Het overige bedrag van bijna 200 Euro schonk ik aan het bouwfonds van de kerk, om mee te helpen aan een plafond. En ja hoor… Begin deze maand werd er ook een plafond in de kerk geplaatst. Je ziet op de foto’s de kerk zonder en met plafond. Dank aan alle kopers die een bezoek brachten aan ‘Koop de Goede Hoop’. 

 


Gevangenis in Kati

Begin september hebben we een geldbedrag aan de mannengevangenis van Kati gegeven om hun tuin opnieuw te bewerken. Door de nieuwbouw van een extra gebouw moest de hele tuin verplaatst worden. De groenten in de tuin komen ten goede aan de maaltijden van de gevangenen. Op zondag en woensdag wordt de tuin leeggehaald en de opbrengst in de pan gedaan. Een zeer goed en gezond project dus, dat door jullie giften uit Nederland en Amerika wordt ondersteund. Op de foto kun je zien dat de mais en uien
er goed voor staan.

Afgelopen week kwam ik bij de gevangenis aan en stond de ‘Corbillard’  voor de deur. Wij zouden zeggen: de begrafenisondernemer. Geen goed teken dus. Ik hoorde dat Adama was overleden. Ik kende Adama goed. Al jaren krijgt ‘ie iedere twee weken een kuur medicijnen voor zijn epileptische aanvallen. Die ochtend had hij een zware aanval  gehad en had zijn hart het begeven. Triest, daar ik niet weet of Adama in al die jaren dat ‘ie naar de Bijbelverhalen en Bijbelstudies luisterde een keuze voor de Heer gemaakt had.
Ik liet de gitaar in de auto die ochtend en gebruikte de tijd om de medegevangen min of meer te debriefen en mocht ze troosten met het Woord van God.

 


Bijbelverhalen in mijn straat

Na een crazy drukke oktobermaand heb ik deze novembermaand de wekelijkse story-telling op dinsdagmiddag, oftewel: het vertellen van Bijbelverhalen in mijn straat weer opgepakt.
Erg gaaf om op de binnenplaats bij de vrouwen te zitten, terwijl ze eten klaarmaken of zitten te haken. We praten eerst over van alles met elkaar, voordat ik een Bijbelverhaal deel. Vorige week wilden ze van me weten hoe een man een vrouw zoekt in mijn Nederlandse cultuur. En nadat ik dit uitgelegd had, werd mij in geuren en kleuren verteld hoe dat in Mali werkt.

Dat gaf mij een goede opstap om het verhaal van de bruiloft in Kana te vertellen waar Jezus water in wijn veranderde. De vrouwen zijn erg open aangaande God, Jezus en de Bijbel maar ze zijn ontzettend bang om hun Islamitische geloof ook maar iets los te laten.
Als de kinderen uit school komen, is het tijd om te spelen en zeer regelmatig spelen ze kapstertje met die gekke haren van de blanke vrouw.
Begin deze maand zijn mijn langverwachte buren en collega’s,  Ross and Elaine Moore, eindelijk aangekomen en gisteren zijn ze in hun huis gegaan. Fijn om weer buren te hebben en zo ook samen activiteiten te kunnen ondernemen. 



Adres
Mission Protestante CMA
B.P. 2233 Bamako
Mali

T: (00223) 66748878
E: 
carsaarloos@gmail.com
W: carinainmali.blogspot.nl


Thuisfrontcommissie
Familie van Splunter
Luijkenhof 8
6981 JN Doesburg
T: 0313-484061
E: ravansplunter@kpnmail.nl


Giften (fiscaal aftrekbaar)
ING: IBAN NL89
INGB 0000 309400

ABN AMRO: IBAN NL76 ABNA 0484 6740 48

t.n.v. CAMA
o.v.v. Bamako Evangelisatie


Ik werk namens CAMA Zending in Bamako.
Kijk voor meer informatie over CAMA op www.cama.nl



Gebedspunten  


Dank voor mijn thuisgemeente ‘Christengemeente de Rots’ in Middelharnis en hun betrokkenheid bij het werk in Mali.

Dank voor de prachtige gift van 885 Euro die d.m.v. de kringloopwinkel ‘Koop de Goede Hoop’ bij elkaar  gebracht werd.

Dank dat we 10 nieuwe kerkbanken konden aanschaffen en ook meehielpen aan het plafond van de kerk.

Dank dat mijn budget weer gezond is, zodat projecten zoals een groentetuin voor de gevangenis in Kati bekostigd kunnen worden.

Bid voor de familie van de overleden Adama. Bid ook voor de andere gevangenen in zijn cel, die dit hele voorval toch wel als traumatisch hebben ervaren. Dank dat dominee Koeta en ik juist die ochtend in de gevangenis waren.

Dank voor de groeiende relaties met de drie Malinese vrouwen Awa, Jeneba en Oumou in mijn straat. Bid dat de Heer zelf hun de waarheid zal laten zien en ze helpt hoe hierop te reageren.

Dank dat Amerikaanse Ross en Elaine Moore gearriveerd zijn. Dank dat het goed gaat met Elaine, ondanks dat de ziekte van Crohn bij haar geconstateerd werd in augustus van dit jaar. Bid voor hun gezondheid en aanpassing aan de Malinese cultuur.



Bijbelgedeelte:

Exodus 33:11: “De Heer sprak persoonlijk met Mozes, zoals een mens met een ander mens spreekt.”
Exodus 34:5: “De Heer daalde neer in een wolk, Hij kwam naast Mozes staan en riep de naam Heer uit. De Heer ging voor hem langs en riep uit: “De Heer! De Heer! Een God die liefdevol is en genadig , geduldig, trouw en waarachtig.”



In 2017 hoop ik voor drie maanden op verlof te komen naar Nederland. Ik weet de data nog niet precies, maar ik ben in ieder geval van half april  t/m half juni beschikbaar voor spreekbeurten.

In de december nieuwsflits meer nieuws aangaande mijn verlof en de mogelijkheid om in uw gemeente, huiskring of vrouwengroep langs te komen voor een presentatie.


 


 

Copyright © 2016 Carina in Mali, All rights reserved.
U krijgt deze nieuwsbrief omdat u op de lijst van ontvangers staat.

Our mailing address is:
Carina in Mali
Mission Protestante BP 2233 Bamako
Bamako
Mali

Geen opmerkingen:

Een reactie posten