donderdag 18 oktober 2012

Bandit mijn trouwe herdershond!

Lieve weblogvolgers, Velen van jullie weten wel dat ik een herdershond heb hier in Bamako met de naam Bandit. Deze hond is als puppy bij mij in Bouaké, Ivoorkust in april 2000 geboren en is inmiddels dus al twaalf en een half jaar oud. Een soort van koperen jubileum dus. Tja Bandit heeft al een evacuatie en veel andere belevenissen overleeft. Nou gisteren had ie ook weer een belevenis. Ik zat in mijn kantoor een bijbel studie in het Bambara voor te bereiden toen mijn hulp in het huishouden Sita me met een nogal paniekerige stem riep. Drie seconden later staar ik samen met haar door het gaas van mijn keukendeur naar Bandit die helemaal onder het bloed zit, z'n kop, z'n poten, en druppels op z'n lijf.Hij gaat te keer of 't achtervolgd wordt en mijn eerste gedachte is:" hij is vast door iets (een slang)gebeten." Ik doe de deur open en probeer hem bij z'n halsband beet te pakken. Hij springt tegelijkertijd tegen me op en ook ik zit nu onder het bloed en kan nog net staande blijven! Vervolgens zie ik in mijn linkeroog hoek een plantengieter die vol met water staat en ik giet deze over z'n kop om te ontdekken waar het bloed vandaan komt.Dan zie ik dat één van de grote zij ondertanden mist en dat ie uit z'n bek bloed als een rund. Ik probeer hem aan de voorkant van het huis te krijgen waar het arme beest in een soort shock op z'n rug over het gras rolt en het uit krijst van de pijn. Ik vlieg het huis binnen op zoek naar watten en mijn telefoon. Een poging om een dot watten in z'n bek te stoppen om de bloeding wat te stelpen mislukt. Enkele seconden later heb ik de dierenarts aan de telefoon, tja die bestaan gelukkig ook hier in Mali. Ik leg hem de situatie uit en binnen een half uur staat ie binnen de poort gewapend met z'n dokterstas. Bandit is dan inmiddels wat gekalmeerd en de bloeding is gestopt. Bandit krijgt twee injecties, één tegen de pijn en een antibiotica injectie. De dierenarts verzekert me dat deze trouwe hond nog wel even mee kan ondanks z'n hoge leeftijd en hij zit er zelfs op te azen om hem een middagje bij een loopse vrouwtjes hond te laten en hem later één van de puppy's te geven. Nou moet het niet gekker worden! Hartelijke groet, Carina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten