maandag 31 december 2012

December in Mali


Lieve mensen,
Het is de laatste dag van het jaar 2012 en voor mij een reden om de decembermaand eens onder de loep te nemen. December is winter in Mali, zeker weten ! Heerlijk om af en toe een spijkerbroek en trui aan te kunnen en met een beetje fantasie kun je deze maand regelmatig sneeuw zien. Ik zag regelmatig katoenvlokken aan de kant van de weg de afgelopen dagen, Malineese sneeuw!
December was een zeer feestelijke maand met wel twaalf Kerstfeesten in verschillende gevangenissen en onder de prostituees op de straat. Hoogtepunt van deze vieringen was de Kerstviering in de gevangenis van Kati. Na deze Kerstviering werden dominee Koeta en ik in het zonnetje gezet en kregen een handgemaakte onderscheiding van de jongens. De kaart van Mali gemaakt uit Kalebas en daarop een Bijbelvers en onze namen.
Het laatste Kerstfeest was in ons eigen Rahab centrum. De vrouwen hadden een toneelstukje en lied ingestudeerd en onze moeder-overste sprak vol vuur over Jezus die het Licht in deze wereld is en ons ook op roept om het licht te zijn. We namen afscheid van Sofie en haar vier maanden oudje zoontje Emile en aten na afloop heerlijk friet met vlees. Het was een waardige afsluiting van de Kerst marathon.

 De laatste week van december was ik op reis naar Segou, Kouitiala en Selingue. Onderweg zag ik vele Baobab bomen die op dit moment hun vruchten dragen. Zijn net opgetuigde Kerstbomen in mijn ogen. Zo prachtig allemaal in december hier in Mali.
Na enkele dagen Segou ging ik door naar Koutiala waar ik Kerstavond doorbracht in het dorp Zangasso. Onder de sterrenhemel, met de ezel en de os vlak bij. Wauw heeft toch wel wat hoor de eenvoud van Kerst in Mali. De Malinese kinderen vinden de moderne feesthoedjes wel helemaal geweldig trouwens zoals je op de foto kunt zien.

De laatste paar dagen van het jaar was ik in Selingue. Een prachtig plekje gelegen aan een meer. Heerlijk om te wandelen, te varen, te zwemmen of gewoon niks te doen. Bij deze enkele plaatjes van deze prachtige plaats met z'n geweldige zonsondergangen.
Vanmorgen stonden er oliebollen op het programma als echte Nederlander in Mali en nu duik ik ook weer de keuken in om eten klaar te maken voor mijn huishoudster en zoon en nachtwaker en vrouw die straks komen eten. December in Mali, een prachtige tijd !
Jullie allen een Gezegend 2013 toegebeden. Lieve groet, Carina



Geen opmerkingen:

Een reactie posten