zaterdag 19 april 2014

Goede vrijdag in Bamako, Mali

Lieve weblezers,
Wat een bijzondere dag was het gisteren voor mij hier in Bamako!
Goede vrijdag, heel bewust stil staan bij het lijden en sterven van de Here Jezus, zowel in mijn eigen leven als in het Rahab Centrum en de vrouwengevangenis.
Jesaja 61:1 zegt: " De Geest van God, de Heer, rust op mij, want de Heer heeft mij gezalfd. Om aan de armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding".
De voorbereidingen in het Rahab centrum voor een gezamelijke maaltijd begonnen al in de vroege ochtend. Sitan, mijn eigen hulp in de huishouding was ook in het centrum paraat om met haar vlugge handjes een helpende hand te bieden.
 Om 9.h00 begon het echte programma ! We zongen verschillende liederen in het Bambara waarin het lijden en sterven van de Here Jezus centraal stonden. Voor de gelegenheid was moeder-overste Ba Febe ook weer in ons midden en na het zingen sprak ze over Mattheurs 27 en 28. Op een hele indringende manier sprak ze over het lijden, sterven en de opstanding van de Here Jezus. Het was erg stil en veel vrouwen waren duidelijk geraakt. Na een tijd van gebed kwam Maimouna naar voren en deelde dat ze haar hart aan de Here jezus wilde geven deze morgen. Ze vertelde dat ze er al een tijdje mee bezig was in haar hart maar dat ze nu echt de beslissing wilde maken. Samen met Ba-Febe mocht ik haar in gebed aan de voeten van de Here Jezus brengen en haar vertellen dat ze nu een kind van Hem was. Wat een prachtig moment in de zinderende hitte !
Aan het eind van de ochtend wilde ik het laatste deel van de Jezus film laten zien. Het laatste avondmaal en dan het verraad, lijden, sterven en de opstanding van de Here Jezus. Helaas was er weer eens een stroomonderbreking van enkele uren en hadden we geen stroom in het Rahab Centrum.
We zongen nog enkele paasliederen en gingen naar buiten om een schaduwplek onder de mangobomen te vinden. Na een uurtje was het eten klaar en werd er intens gesmuld van de maaltijd die door Sitan klaargemaakt was. Daar hoorde natuurlijk ook een heerlijk koud flesje limonade bij.
Rond 14.h00 gingen de vrouwen naar huis en ik bereidde me voor om door te gaan naar de vrouwengevangenis om daar een deel van de Jezus film te laten zien. Normaal gesproken komen er op vrijdagmiddag ongeveer 20 vrouwen in het klaslokaal in de vrouwengevangenis om naar bijbeverhalen te luisteren en gebed te ontvangen. Maar gisteren bleven de vrouwen toestromen toen ze hoorden dat ik de Jezus film wilde laten zien. Zo'n kleine honderd vrouwen zaten in de hitte in een lokaal van vijf bij vier meter om naar de film te kijken. Gelukkig hadden we stroom in de gevangenis.
Onder de film werd er regelmatig boeiend commentaar door de vrouwen gegeven en ondanks de zinderende hitte in de ruimte was er grote aandacht. Het zweet druppelde letterlijk van mijn hoofd af maar het viel in het niets als ik om me heen keek en de aandachtige zwetende kopjes naar het scherm zag staren. Na afloop verlieten de meesten de zaal, maar de trouwe kleine groep die elke week komt bleef achter. Ik stelde een aantal vragen of ze begrepen hadden wat Jezus voor ons gedaan had en waarom Hij aan het kruis gegaan was. We sloten af met een fijne tijd van gebed.  Om 18.h00 kwam ik thuis, totaal versleten, verlangend naar koude lucht, maar zo voldaan! Dank u wel Here Jezus dat U ook voor mij aan het kruis bent gegaan!
Gezegende Paasdagen ! Lieve groet, Carina







Geen opmerkingen:

Een reactie posten