donderdag 18 augustus 2016

Nieuwsflits Carina augustus 2016

GGM update, een zoon voor Sita, storytelling in mijn straat, gebedspunten
Bekijk deze e-mail in uw browser

GGM update

Deze maand zijn we verhuisd naar onze nieuwe locatie voor de Engelse lessen. Allereerst was daar de officiële overhandiging van de sleutels door de huiseigenaresse eind juli. Op die dag maakten we ook een groepsfoto van de daar aanwezige leerkrachten van GGM.

Vorige week was de verhuizing van oude en nieuwe spullen en installatie van de klaslokalen.
Ophangen van white boards, stoelen en tafels uitpakken en afsoppen, lokalen vegen, bibliotheek boeken sorteren en noem maar op. Vele handen maken licht werk en zodoende was de klus toch nog redelijk snel geklaard.
Daarna brak de examentijd aan voor de studenten en deze week is vooral certificaat uitreiking en klassen feestjes. Ik had mijn feest gisteren in het Broadway restaurant om het geheel nog een extra Amerikaans tintje te geven. Bijzonder vond ik het toen vlak voor vertrek twee studenten mij vroegen voor de klas te bidden voordat ze uit elkaar gingen. Dat zijn van die momenten waar ik innerlijk heel stil van wordt en zeg, dank u wel Heer dat U aan het werk bent.

Zoon voor Sita

Op 9 augustus beviel Sita van een gezonde zoon. Afgelopen zondag ging ik bij haar en haar man Aboubacar op kraamvisite om de kleine Fousseini te bewonderen. Een schatje om te zien en wat een groot wonder toch altijd weer om alle vingertjes en teentjes te tellen.

Tijdens mijn bezoek werd me nog eens uit de treuren verteld dat de volgende dag het ”den kun di” feest zou zijn. Dit is 7 dagen na de geboorte en op die dag wordt het haar van de baby afgeschoren en gewogen en bewaard voor later. Vervolgens  gaan de mannen naar de moskee en hierna maken de mannen de naam van de baby bekend in het huis bij de vrouw en baby aan de mensen om hen heen. Vervolgens komen vele vrouwen langs om te feliciteren en wordt er samen gegeten. Ik weet dus pas sinds maandag avond dat de kleine Fousseini heet.
De dag daarna, vandaag dus is Sita vertrokken naar haar ouderlijk huis om daar een maand bij haar moeder te verblijven. Dat is ook een gewoonte hier vooral bij de eerste baby dat de verse moeder leert van haar eigen moeder. In Sita’s geval is dit niet haar eerst baby maar haar eerste zoon Issa is inmiddels al 14 jaar oud. Vandaar dat Sita nogmaals verzocht wordt bij haar moeder te verblijven. Toch wel heel andere culturele en religieuze gewoonten hier in Mali.

Storytelling in mijn straat

Vind het gaaf om in mijn eigen straat de verschillende families steeds beter te leren kennen. Heb de storytelling op dinsdagmiddag weer opgepakt en vorige week dinsdag was ik samen met Josine, een stagiaire uit Zoetermeer op pad.  Vrijwel direct werd ons eerst een schaal  met eten voorgeschoteld en was het Josine haar eerste ervaring om met de hand te eten. Ze kwam niet helemaal geschonden uit de strijd kun je op de foto zien. Vlak daarna vroeg Djeneba, één van de vrouwen zelf of ik nog een verhaal wilde vertellen en al met al werden het er zelfs twee.
Zowel de vrouwen als de kinderen luisterden aandachtig en wisten het verhaal van de blinde Bartimeüs goed terug te vertellen. Bidden jullie mee dat God de na- prediker zal zijn van al deze verhalen.
Josine had ook het voorrecht om samen met mij een echte Malineese trouwerij van een rijke familie mee te maken. De zoon van de buren trouwde en ik was uitgenodigd. Josine schrijft er over op haar blog . Nieuwsgierig, klik hier?

Adres
Mission Protestante CMA
B.P. 2233 Bamako
Mali

T: (00223) 66748878
E: 
carsaarloos@gmail.com
W: carinainmali.blogspot.nl
Thuisfrontcommissie
Familie van Splunter
Luijkenhof 8

6981 JN Doesburg
T: 0313-484061
E: ravansplunter@kpnmail.nl
Giften (fiscaal aftrekbaar)
ING: IBAN NL89
INGB 0000 309400


ABN AMRO: IBAN NL76 ABNA 0484 6740 48

t.n.v. CAMA
o.v.v. Bamako Evangelisatie
Ik werk namens CAMA Zending in Bamako. 
Kijk voor meer informatie over CAMA op www.cama.nl
Gebedspunten 
Dank voor de gestroomlijnde verhuizing van GGM.

Dank voor mijn klassen feest afgelopen maandag en de geestelijke interesse van enkele studenten.

Bid op 23, 24 en 25 augustus voor ons als studenten komen om te registreren en toelatingstesten te doen.

Op 5 september gaat het nieuwe trimester van start en ik geef weer les op maandag en donderdag.

Bid wekelijks voor de speciale “experiencing God” avond op dinsdag van 19.00 tot 21.00 waarin verschillende geestelijke activiteiten worden aangeboden aan de studenten. Ik hoop weer storytelling te doen.

Bid voor een goede en gezegende reis en week voor ons Bamako team. Van 28 augustus t/m 4 september hopen we met de andere CMA teams uit Mali en Burkina samen in Burkina Faso te zijn.

Dank voor de goede bevalling van Sita en haar gezonde zoontje Fousseini. Bid voor Sita de komende maand als ze weer onder moeders vleugel is.









Bijbelvers: 1 Kor 13:2
“Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen- had ik de LIEFDE niet, ik zou niets zijn.”
 

Als ik me voorbereid voor een Bijbel verhaal of Bijbel studie ben ik altijd weer onder de indruk van dit vers. Elke keer weer moet ik voor het aangezicht van de Heer komen en Hem vragen om mij bovennatuurlijke liefde te geven voor de mensen die ik onderwijs geef; anders hebben mijn woorden geen enkele betekenis. Bidden jullie met me mee?



Copyright © 2016 Carina in Mali, All rights reserved.


unsubscribe from this list    update subscription preferences

Email Marketing Powered by MailChimp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten