dinsdag 22 september 2009

Feest in Mali



De afgelopen twee dagen was het feest hier in Mali. Het einde van de Ramadan, de islamitische vastenmaand, wordt door de moslims uitbundig gevierd hier in Mali. Het begon allemaal op zondag maar ook maandag was een vrij dag voor de mensen. Dit feest noemen ze officieel "led-al-fitr" en dat betekent feest van het breken van de vast. Vooral in Turkije noemt men het ook wel " suikerfeest" vanwege alle lekkernijen en zoetigheid die dan worden gegeten. Hier in Mali zou men het beter "vleesfeest" kunnen noemen vanwege de grote hoeveelheden vlees die deze dagen gegeten worden. Sommige families slachten een schaap maar waar men het kan veroorloven wordt ook wel een hele koe geslacht. Elke familie geeft ook een deel van het vlees weg aan bekenden, vrienden en behoeftigen. Ik was verbaast dit jaar dat ik tot 5 keer toe families uit mijn straat aan de deur had om me een schaal met vlees te brengen. Dat was wel bijzonder en absoluut een teken van acceptatie en vriendschap van hun kant.Voor mij ook weer een open deur om rond de Kerst met traktaten en wat lekkers naar hun deuren toe te gaan. Het allermooiste van dit feest vind ik de kinderen die enkele dagen lang in hun mooiste kleren door de straten van Bamako marcheren. De meisjes maken het helemaal een prachtig gezicht met hun mooie ingevlochten kleurrijke haren. Groeten uit feestelijk Mali van Carina.

1 opmerking:

  1. Ik kom volgende week woensdag even langs met twee meisjes die ook zulke mooie haren willen. Prachtig al die vlechtjes met van die mooie kralen, hier werd er hard ge-oooooht en ge-ahhht toen ze dat zagen!!! Heerlijk om zo even mee te mogen kijk, ennuh is al dat vleis al op....

    lieve groeten van familie moerkerken

    BeantwoordenVerwijderen