maandag 30 november 2009

Vijf koeien voor Tabaski




Tabaski of te wel het offerfeest is wel een klein beetje te vergelijken met de Kerstdagen in Nederland. Groot feest, gezelligheid en elkaar verwennen.Afgelopen zaterdag was het Takbaski hier in Mali. Wat doet men op zo'n dag ? Eerst gaat iedereen opgedoft in nieuwe kleren naar de moskee om te bidden. Velen zitten ook rondom de moskee omdat er geen plaats genoeg is. Vervolgens wordt er op straat voor hun huis een schaap voor de familie geslacht en daar waar geld is wordt een koe geslacht.Dan wordt er uitbundig gegeten en later op de middag gaat men " nieuwjaar" wensen bij familie en vrienden en de rest van het eten brengen.
Laat me jullie vertellen over mijn vijf koeien! Nee het is niet mijn bruidschat er zijn geen kapers op de kust laat me jullie gerust stellen. Samen met twee Afrikaanse collegae klopte ik vorige week aan de deur bij een organisatie " Islamic Relief". Zoiets als World Vision die humanitaire projecten hebben maar deze organisatie is arabisch en 100 % moslim. We zochten hulp voor onze Kerstfeesten in december. Hier konden ze geen gehoor aan geven maar ze waren wel bereid om voor hun grote feest Tabaski dus vijf koeien aan ons te geven voor ons werk onder de gevangenen. Zo gezegd zo gedaan. Afgelopen vrijdag konden we de vijf koeien ophalen en bij vier gevangenissen afleveren. Voor onze neus werden ze geslacht. De vijfde is geslacht en ligt in een vrieskist ergens in Bamako te wachten op het Kerstfeest.

2 opmerkingen:

  1. Lekker verhaal.... hahahaha, lekker hoor een biefstukkie op zijn tijd!! Wat zullen ze met zijn allen genoten hebben van dat lekkers. Ben je ook uitgerust met een stevige maag?? Moet haast wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Carina,
    het is wat he, ze zien je hier al met een koe aankomen!
    Ik heb geprobeerd me al lid aan te melden maar dat gaat niet helemaal zoals ik dacht...nu ben ik oon niet zo handig op dit ding maarja.
    Je hebt de groetjes van Carola trouwens, we zaten vanavond op de woning uit te rekenen hoeveel kerstkaarten we moesten laten maken en toen Carola aan de beurt was kwam jouw naam ook voorbij, dus (ietwat te laat) die kun je nog verwachten!
    Het ga je goed en God's rijke zegen bij al het werk wat je doet meid,
    liefs Ciska

    BeantwoordenVerwijderen